اموزش ها

آشنایی با کود

به طور معمول برای رشد محصولات کشاورزی سالم کشاورزان باید از سلامت خاک زمین مورد نظرشان، اطمینان حاصل کنند. بهتر است بدانید؛ زمانی که محصولات زراعی و کشاورزی برداشت می‌شوند، مواد مغذی مهم نیز از خاک بیرون می‌آیند چون تمام مواد مغذی توسط گیاهان استفاده شده‌اند. به همین دلیل اگر خاک از طریق کوددهی با مواد مغذی تغذیه نشود؛ به مرور زمان بازدهی محصولات خیلی کاهش می‌یابد.

کود چیست؟

اصولاً کود به ماده‌ای طبیعی یا مصنوعی گفته می‌شود که برای تأمین یک یا چند ماده‌ی مغذی در خاک یا مستقیماً روی بافت گیاه به‌کار برده می‌شود. هدف کود تکمیل مواد مغذی مورد نیاز گیاه و تقویت رشد آن است.

کودها در اشکال مختلف زیادی از فضولات حیوانی (یعنی کود حیوانی) تا پسماند‌های به خوبی تجزیه شده‌ی آشپزخانه و حیاط، تا انبوهی از محصولات بازاری موجود در دسترسند.

کود چگونه کار می‌کند؟ کود یک مکمل حاوی مواد مغذی‌ای است که برای فرایندهای اصلی متابولیسمی در گیاهان ضروری است. کود را یا به خاک اضافه می‌کنند یا بر روی قسمت‌های برگی گیاه اسپری می‌کنند. سپس مواد مغذی از طریق ریشه یا برگ‌ها جذب گیاه می‌شوند و تمام فرایندهایی را که در سلول‌ها انجام می‌شود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تحریک می‌کند.

علت نیاز کود در گیاهان

گذشته از این که چه نوع گیاهی را پرورش می‌دهید، هر گیاه به مواد مغذی‌ خاصی نیاز دارد که قطعاً برای رشدش لازم است. هرکدام از این مواد مغذی به مقادیر متفاوتی مورد نیاز است و محدوده‌ای وجود دارد که در آن رشد بهینه رخ می‌دهد؛ مقدار بسیار کم هر ماده‌ی مغذی باعث مشکلات مربوط به کمبود و مقدار بسیار زیاد آن باعث مسمومیت می‌شود.

این مواد مغذی به انجام عملکردهای اصلی سلولی در گیاه کمک می‌کنند و رشد آن را تحریک می‌کنند و به عنوان مواد مغذی ضروری برای گیاه هم شناخته می‌شوند. اگر هریک از این مواد مغذی ضروری در مقادیر محدود یافت شوند یا به کل در دسترس نباشند، حتی اگر همه‌ی مواد مغذی دیگر به مقدار کافی در دسترس باشند، رشد کلی گیاه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

فواید کود دادن برای گیاهان

گیاهانی که در خاک‌های سالم و قوی کاشته شده‌اند؛ رشد عالی‌تری دارند. البته در این زمینه نباید از هر کودی بهره بگیرید چون؛ اکثر کودهای موجود در بازار شیمیایی هستند و عملکرد مناسبی بر روی خاک و گیاه، به جای نمی‌گذارند. از این رو بهتر است بیشتر سراغ کودهای آلی و طبیعی مانند؛ اسیدهیومیک بروید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *