اموزش ها

انواع آفت های کشاورزی

مقدمه

آفت ها، دسته ای از موجودات هستند که برای محصولات کشاورزی ضررآفرین هستند. این موجودات روند طبیعی گیاه را بهم میریزند و با آسیب زدن به قسمت های مختلف گیاه (ریشه، ساقه، برگ، میوه) باعث خسارت و از بین رفتن آن می شوند. این خسارت در اکثر مواقع باعث از بین رفتن کامل گیاه می شود و یا خسارت مالی جبران ناپذیری می زند و باعث کاهش کیفیت محصولات می شود. به همین دلیل شناخت آفات برای محصولات کشاورزی برای دانستن نحوه مقابله با آن مهم است و باعث می شود تا با سرعت بیشتری از این موجودات جلوگیری شود.

دسته بندی آفات

موجوداتی که بعنوان آفت کشاورزی شناخته می شوند به 4 دسته تقسیم میشوند که به صورت زیر تقسیم بندی می شوند :

1- نرم تنان      2- پستانداران      3- بندپایان     4- پرندگان

1- نرم تنان

این موجودات که محل زندگی آن ها خاک های مرطوب است ، در اکثر مواقع به گیاهان زراعی و زینتی آسیب می زنند. حلزون از معروف ترین نرم تنانی است که بعنوان آفت شناخته می شود که بدن انعطاف پذیری دارد و فعالیت آن بصورت شبانه است و هدف تغذیه آن برگ، میوه و جوانه ی گیاهان است.

2- پستانداران

این جانوران به دلیل جثه بزرگ تر و همینطور متنوع بودن زنجیره غذایی ، باعث زیان بیشتری می شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند . از مهم ترین پستانداران میتوان به جوندگانی مانند خرگوش و موش اشاره کرد . این دسته از موجودات بصورت شبانه فعالیت می کنند و به دلیل تولید مثل بالای آن ها باعث خطر جدی برای محصولات زراعی می شوند.

3- بندپایان

بندپایان موجوداتی هستند که همانطور که از اسمشان مشخص است بدنی بند بند و حلقه ای دارند. از معروف ترین آنها می توان به حشرات و کنه ها اشاره نمود. به دلیل فراوانی و تنوع بالای موجودات در این دسته و همینطور میزان تولید مثل بسیار بالای آنها، این گروه تهدید بسیار جدی برای محصولات کشاورزی به حساب می آیند.

4- پرندگان

هدف اصلی پرندگان گیاهان زراعی و در اکثر مواقع گیاهان دانه دار مانند برنج و آفتابگردان است. پرندگان در هنگام حمله به گیاهان باعث آسیب به دیگر بخش های محصولات از جمله برگ و ساقه نیز می شوند. پرندگانی که بصورت گروهی و دسته ای حرکت می کنند خطر بزرگتری را نسبت به پرندگانی که بصورت تنها پرواز می کنند ایجاد می کنند. از مهم ترین گونه های پرندگان که باعث خسارت به زمین های زراعی می شوند ، می توان به کلاغ ها و گنجشک ها اشاره کرد.

نکته پایانی

به دلیل اهمیت بالای محصولات کشاورزی از نظر اقتصادی و همینطور نیاز به حفظ کیفیت آنها برای مصرف، آشنایی با خطرات و شناسایی و کنترل کردن آنها ضروری می باشد. کشاورزان و باغداران باید با استفاده از روش های مختلف و داشتن شناخت کافی از خطرات، باعث جلوگیری و آسیب کمتر محصولات خود شوند؛ بطور مثال رابطه بین محصولات و آفات را شناسایی کرده و یا به فصل رشد آفت ها ، تنوع آنها و میزان رشد آنها کنترل داشته باشند تا محصولاتشان از لحاظ کیفی به درجه ی بالایی برسد و همینطور از لحاظ اقتصادی باعث ضرر نشود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *