اموزش ها

نقش کلسیم در رشد گیاهان

کلسیم یکی از عناصر بسیار مهم در رشد گیاه و همچنین رشد میوه‌­ها است؛ هم­‌چنین این عنصر نقشی ضروری در افزایش مقاومت و دوام گیاه در برابر بیماری­‌ها دارد که این اهمیت به دلیل حضور پررنگ این عنصر در حفظ و استحکام دیواره سلولی است. اکثر قارچ و باکتری ها با تولید آنزیم‌­های خاص، باعث می شوند تیغه میانی گیاه حل شود و سپس به بافت گیاه حمله کرده و آن را آلوده می­‌کنند. این آنزیم‌­ها به نام های پلی­گالاکتورونازها و پکتولیتیک هستند. بالا رفتن ذخیره کلسیم در گیاه به­ میزان بسیار چشمگیری فعالیت آنزیم پلی­گالاکتوروناز و پکتولیتیک را کم می‌کند. فعالیت قارچ ها و بیماری هایی با منشا قارچی نیز با افزایش جذب کلسیم توسط گیاهان به میزان بسیار کمی میرسد.

کلسیم باعث جذب بیشتر عتصرهایی نظیر آمونیوم، پتاسیم و فسفر می‌­‌‌‌‌‌شود، میزان فتوسنتز را افزایش می‌­دهد و باعث رشد اندازه و سایز محصولات میشود. هم‌چنین باعث کارآمدی و افزایش فعالیت بیشتر عنصر نیتروژن میشود ، که به این وسیله آلودگی محیطی از عنصر نیتروژن نیز کمتر می‌­شود.

در مجموع عنصر کلسیم مقاومت بخش های گیاهی در برابر صدمات مختلف همانند صدمات و آسیب های مکانیکی، شکستگی، آفات و عوامل بیماری زا افزایش می دهد و از سمت دیگر در ساخت و بهبود آنزیم های گیاهی نقش دارد و همچنین این عنصر باعث رشد اندازه و بلندی ریشه و شاخه ها نیز می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *